Vanliga frågor & svar

Gällande samarbetet mellan Voltiva och Eways

Voltiva och Eways har ett samarbetsavtal som innebär att Voltiva tar över ett antal av Eways kundavtal. Båda bolagen samarbetar fortsatt och bidrar till att flytten blir så smidig som möjligt för berörda kunder.

  • De kunder som har avtal överlåtna till Voltiva drabbas inte direkt av konkursen då avtalsparten är Voltiva. Många anläggningar är redan flyttade till Voltiva och dessa berörs inte alls. Anläggningar som är partsöverlåtna till Voltiva men ännu ej flyttade, kommer att flyttas inom kort.

    För alla de kunder som fått sina tjänsteavtal överlåtna från Eways till Voltiva har de med Voltiva en långsiktig och stabil leverantör av tjänster för elbilsladdning. Voltiva kommer att säkerställa att samtliga överlåtna kundavtal hanteras på bästa tänkbara sätt.

  • Voltiva kommer att ta över ett antal av Eways kundavtal samtidigt som Eways tillförs kapital. Det innebär att Voltiva tar över som part i befintliga kundavtal avseende drift- och tjänsteåtaganden. För de berörda Eways-kunderna betyder det att Voltiva blir ny driftoperatör gällande deras laddsystem.

    Tidigare installationer av laddsystem utförda av Eways kommer Eways fortsatt att ansvara för och svara på frågor om.

  • Voltiva har sagt upp intentionsavtalet med Eways och kommer inte att fortsätta arbetet med fördjupat samarbete.

  • Om ert laddsystem fortsatt ligger kvar i Eways systemplattform bör ni i första hand vända er till Eways om ni har problem med laddarna. Voltiva och Eways kommer att samarbeta kring alla åtaganden inom avtalet, varför ni som kund är välkomna att kontakta bägge parter. Vi hjälps åt att hjälpa er.

  • All laddåterbäring fram till datum angett i godkännandet ansvarar Eways för. Från tiden därefter kommer laddåterbäring att garanteras av Voltiva.

  • Voltiva kommer att hjälpa er med drift-, support- och garantifrågor framöver. Garantiåtaganden på levererade laddsystem påverkas inte av partsbytet och Eways kommer fortsatt vara ansvariga.

  • I en övergångsperiod gör ni som tidigare, dvs vänder er till Eways enligt nuvarande process. Men ni har alltid också rätt att vända er till Voltiva som då kan bistå er med detta.

  • De kunder som omfattas av partsbytet får en ny avtalspart. Övriga kunder påverkas inte.

  • Voltivas befintliga kunder påverkas inte av detta.

  • Tillsvidare fortsätter tjänsterna utan förändring.

  • Voltiva gör utbetalningar av laddintäkter till alla överlåtna kunder månadsvis. Kunderna får en självfaktura från Voltiva AB och en utbetalning till aktuellt bankgiro/konto.

Har du andra frågor?

Skicka iväg ett mail till mig, Kim Schönning, med dina frågor så svarar jag.

kim.schonning@voltiva.se

Key Account Manager, Voltiva