Vanliga frågor & svar

Gällande samarbetet mellan Voltiva och Eways

Voltiva och Eways har tecknat ett samarbetsavtal samt ett intentionsavtal om ett framtida strategiskt partnerskap. Samarbetsavtalet innebär att Voltiva tar över ett antal av Eways kundavtal samtidigt som Eways tillförs kapital. Båda bolagen ser stora fördelar med samarbetet som bidrar till att Voltiva och Eways blir ännu starkare aktörer för kunder, leverantörer och samarbetspartners.

  • Voltiva har valt att fortsätta det ingångna avtalet om överlåtelser för att stötta kunderna under rekonstruktionsprocessen. Detta för att säkerställa en konsekvent drift av laddsystem och god support till laddsystemägare och laddkunder. Voltivas tidigare kunder berörs inte av denna händelseutveckling. De kunder som fått sina tjänsteavtal överlåtna från Eways till Voltiva har med Voltiva en långsiktig och stabil leverantör av tjänster för elbilsladdning. Voltiva kommer att säkerställa att samtliga överlåtna kundavtal hanteras på bästa tänkbara sätt.

  • Voltiva kommer att ta över ett antal av Eways kundavtal samtidigt som Eways tillförs kapital. Det innebär att Voltiva tar över som part i befintliga kundavtal avseende drift- och tjänsteåtaganden. För de berörda Eways-kunderna betyder det att Voltiva blir ny driftoperatör gällande deras laddsystem.

    Tidigare installationer av laddsystem utförda av Eways kommer Eways fortsatt att ansvara för och svara på frågor om.

  • Voltiva har sagt upp intentionsavtalet med Eways och kommer inte att fortsätta arbetet med fördjupat samarbete.

  • Ert laddsystem ligger tills vidare kvar i Eways systemplattform. Vänd er därför i första hand till Eways om ni har problem med laddarna. Voltiva och Eways kommer att samarbeta kring alla åtaganden inom avtalet, varför ni som kund är välkomna att kontakta bägge parter. Vi hjälps åt att hjälpa er.

  • All laddåterbäring fram till datum angett i godkännandet ansvarar Eways för. Från tiden därefter kommer laddåterbäring att garanteras av Voltiva.

  • Voltiva kommer att hjälpa er med drift-, support- och garantifrågor framöver. Garantiåtaganden på levererade laddsystem påverkas inte av partsbytet och Eways kommer fortsatt vara ansvariga.

  • I en övergångsperiod gör ni som tidigare, dvs vänder er till Eways enligt nuvarande process. Men ni har alltid också rätt att vända er till Voltiva som då kan bistå er med detta.

  • De kunder som omfattas av partsbytet får en ny avtalspart. Övriga kunder påverkas inte.

  • Voltivas befintliga kunder påverkas inte av detta.

  • Tillsvidare fortsätter tjänsterna utan förändring.

Har du andra frågor?

Skicka iväg ett mail till mig, Kim Schönning, med dina frågor så svarar jag.

kim.schonning@voltiva.se

Key Account Manager, Voltiva